onsdag 15 juli 2009

...plan som har störtat under 2009

15/1-2009 Hudsonfloden i New York.

Kallas för miraklet på Hudson floden eftersom alla passagerare samt besättningen klarade sig. Den värst skadade hade brutit båda benen.

17/4-2009 Mount Gergaji

Ett plan med 11 passagerare störtade i bergen pga av dåligt väder. 11 dog.

20/5-2009 Iswahyudi

Ett militärplan med 110 passagerare störtar ett par mil från basen. 98 personer dör varav 2 dör på marken av skadorna.

1/6-209 Atlanten

Ett plan lyfter från Rio i Brasilien, på väg till Paris. Planet kraschar i Atlanten och ännu är inte orsaken fastställd. Tros ha kraschat pga av dåligt väder. 228 döda

30/6-2008 Indiska Oceanen

Ett plan kraschar ett par mil utanför ögruppen Komorerna. 1 flicka räddas efter ca 8 timmar i vattnet. 152 döda.

15/7-2009 Iran

Alldeles nyligen kraschade ett plan i Iran. Orsaken är ännu okänd men tros bero på dåligt väder. 168 döda.

Jag blir inte mindre flygrädd när jag ser hur många plan som har kraschat bara nu i år. Shit alltså. Jag tycker man hör om flygolyckor var och varannan dag. Nu vill jag aldrig mer flyga. Jag tar båten till Vegas. Alla säger varför skulle just vårt plan krascha, men alla som kliver på ett plan tänker samma sak. Någons plan kommer ju krascha och varför skulle det inte vara mitt?

/E

1 kommentar: