fredag 25 september 2009

...rätten till niqab


Jag sitter ofta och lyssnar på P3 på jobbet. Det är ganska skönt och lyssna på lite bakgrundsbabbel samtidigt som man jobbar. I ett par dagar nu har det diskuterats om lärar ska få bära Niqab. Niqab är en sorts slöja, denna täcker allt förutom ögonen. Det är jätte viktigt att det inte blandas ihop med en Burka, då burkan även täcker ögonen. Det har diskuterats i fall det ska var ok för en lärar att bära en Niqab under undervisningen och för mig är det en helt galen tanke. Barnen lär sig av sina lärare, dom första åren i skolan är jätte viktiga för ett barn. Det är då dom bygger en grund och lär sig att läsa och skriva. Läraren är väldigt ofta en förebild för små barn, elever lär av läraren. Om en lärare står framme vid tavlan med en Niqab och undervisar och barnen inte ser några ansiktsurtyck så blir aldrig undervisningen detsamma som om en lärare utan Niqab. Jag tycker tanken är helt befängt. För en gångs skull så stöttas detta av lärarnas fackförbund. Men dessa kvinnor som bär Niqab anser sig vara kränkta. Man allvarligt talat, skulle dessa kvinnor vilja att deras elever kom till en skola där läraren hade brutala silikonbröst, världens ur ringning, kort kjol och vitt hår? Det är liksom en självklarhet för mig att en lärare ska se proper ut. En lärare är en förebild, man måste nånstans kunna mötas på halva vägen. Skulle jag komma till skolan med mina barn(den dag jag har några) och deras klassföreståndare stod där med en Niqab skulle inte mina barn få gått på den skolan och lika så om det stod en Linda Rosing kopia. Som jag tidigare sa, en lärare är en förbild.

Nog om detta, jag blev bara upprörd när jag hörde denna löjliga debatt.


/E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar