onsdag 22 juni 2011

...det där med kemikalier

Jag har den senaste tiden börjat läsa lite om skadliga ämnen som finns i vårt samhälle. Sådant här har alltid intresserat mig och jag tycker bland annat det här med tillsatser i maten är ruggigt spännande, kanske ännu mer spännande nu när man ska bli mamma.

Det var inte mitt intresse jag skulle skriva om utan om de farliga ämnen som finns i barnens nappflaskor (plasten de är gjorda av). Det är riktigt läskigt att nappflaskor kan innehålla BPA och PVC som bägge är hormonstörande och cancerframkallande ämnen. Självklart kan man inte undvika alla leksaker, nappflaskor mm det jag menar är att jag tänker försöka vara lite observant speciellt i början när bebisen är helt ny.


Jag funderar därför starkt på att köra på nappflaskor i glas. Nappflaskorna på bilden finnas att köpa hos Bonti och innehåller varken BPA eller PVC eller några andra skadliga ämnen. Det kanske inte är tokpraktiskt med glasflaska, men dessa har iaf någon gummi grej runt sig som borde göra dem mindre ömtåliga. Fick tips av en bekant till mig att tänka såhär: 4, 5, 1 och 2 resten giftigt låt det stå. Lättaste sättet att komma ihåg återvinningsymbolerna på plast som är särskilt farliga för hälsan (finns oftast i botten av förpackningarna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar