onsdag 15 juni 2011

...hus update

Tänkte att jag skulle bjuda på en liten bilduppdatering på vart husbygget befinner sig nu. Vill än en gång berömma alla gryma Carpi boys som sliter ihjäl sig för att vi ska få vårt drömhus. Jag vill även att hela världen ska veta att jag utan tvekan har världens finaste familj, mamma sliter ihjäl sig på bygget för vår skull, pappa sliter ännu mer och lillebror lika så. Ni är ta mig fan bäst.

Här ser man hur fint det blev med de grå takpannorna. Vi tänkte först ha "platta" takpannor istället för så kallade traditionella, med de var typ 3 gånger dyrare så vi blev lite snåla :-) Men nu när de traditionella kom på plats är vi super nöjda med att det blev som det blev.

Huset på håll, pyttelite kvar att göra utvändigt. Vissa saker går inte att göra klart, bla väntar vi på att någon isoleringskille ska komma och spruta in isolering i taken, går inte att stänga igen innan det är genomfört.

Led spot, vi kommer genomgående i hela huset köra på Led spotar. Energisnålt men riktigt jäkla dyrt. De kostar lite mer än 500 kr st och vi ska ha ca 50 st i huset. Så ni kan ju räkna själv vad kalaset går på. Vi ville ha energisnål belysning när vi nu bygger så energisnålt.

Vårt sovrum, det blir cirka 22 kvm. Väggen utan fönster kommer vara någon form av fondvägg. Jag har hittat en tapet från Trove men de finns inte att köpa i Sverige. Får se hur jag gör :-)

Mattias städar i vårt stora badrum, rörmokaren och elektrikern hade lämnat lite spår efter sig och städtokiga Mattias har svårt att låta bli att plocka :-)

Här ser man tydligt hur tjocka våra väggar blir, ca 50 cm. Det kallar vi för välisolerat.

/E

1 kommentar:

  1. Hej Elma, vilken fin blogg och inte minst vilket fint hus ni bygger! Googlade dig för att hitta dit nummer och kunna tacka dig för alla gratulationer jag fick av dig till hus och förlovning på seminariet. Blev superglad men tackade inte tillräckligt! :) Lycka till med hus, jobb och bebis nu!

    SvaraRadera