måndag 27 februari 2012

...varning för bajs


Okej kära mammor och pappor där ute (misstänker dock att det är ytterst få pappor som kikar in här), jag behöver lite tips och råd. Sedan lillan började äta mat och gröt har hon blivit hård i magen, då menar jag HÅRD I MAGEN. Jag har fått tips från BVC att ge henne katrinplommon vilket jag självklart gjort, och visst det blir lite bättre men återgår till hårt ganska snabbt igen. Fick även tipset att päron skulle vara bra. Så tänkte testa det också. Någon annan som har något tips?

Jag har tidigare skrivit att jag kirrar Frejas mat själv. Jag tycker inte det är så jätte jobbigt och seriöst hur mycket billigare är det inte? Bara ett exempel, jag köpte en sån där liten burk innehållande 80 g päronpuré från Nestlé, jag tror burken kosta mellan 6-7 kr vilket är vansinne för lite mosat päron. Jag köpte därför 1 kg päron för max 20 kr och gjorde egen puré. Fick ut 8 x 80 gram vilket blev 2,50 kr per portion. Det tog mig 20 minuter allt som allt att fixa detta vilket inte är speciellt lång tid. Jag tycker sedan att det är lite roligt att göra Frejas mat och tänker så gott som det går bara ge henne hemlagad mat, självklart kommer hon också få burkar någon gång då och då, men jag vill nog ändå påstå att den mat hon får som lagas utav oss är den bästa.

/E

6 kommentarer:

  1. Jag ger min Emma katrinpuré en gång om Dagen i ca en vecka. Då brukar det stabilisera sig. Annars fungerar kiwi också (trevlig blogg- hamnade här av misstag men återkommer)

    SvaraRadera
  2. Kiwi kommer absolut testas.
    Kul att du tyckte om bloggen, det värmer :-)

    Kram/E

    SvaraRadera
  3. Lagade också all mat själv åt min dotter, men en sak köpte jag, katrinplommonpure. Testade att göra själv och det var ganska mycket bök. Gav en halv burk per dag, men när magen var som värst hjälpte inte ens det. Fick då använda tempen, stoppa in den och vicka lite lätt så kommer bajset. Låter lite äckligt men det fungerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också tänkt att jag skulle fixa egen katrinplommonpuré men hoppar nog det. Nestlés puré innehåller inte en massa strunt så det känns ok. Stoppade även in tempen idag, och yes en succé :-)

      Kram/E

      Radera
  4. Hej Elma! Vi hade samma problem med vår yngsta och gav då henne en tsk messmör två gånger varje dag så blev bra i magen. Messmöret blandade vi i gröten eller i varm välling :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Messmör, det har jag aldrig hört förut. Men kan tänka mig att det är lite laxerande. Inget jag har hemma, men får ta en sväng förbi ICA imorrn och införskaffa det. Tack för tipset.

      Kram/E

      Radera