torsdag 12 april 2012

...himmelskt gott



Godisråttan Elma har så klart redan provsmakat "LCHF godisarna" trots att de inte hade stelnat än. Alltså seriöst så var det himmelskt gott och om man får unna sig en sådan här goding då och då blir LCHF aldrig mer ett problem :-)

Måste verkligen dela med mig utav receptet som jag fann hos denna tjej.

Ingredienser
200 gram smör (gärna ekologiskt)
400 gram choklad (jag körde 2 st 70 % och 2 st 86%)
340 gram jordnötssmör utan socker (tex. Green Choice)
2 dl salta jordnötter

Gör så här
Börja med att smöra en brödform, jag hade ingen brödform då vår brödform verkar ha fått fötter, så jag fick ta en sockerkaksform :-) Funkade prima det också.
Smält 200 gram choklad tillsammans med 50 gram smör i vattenbad. Häll ner det i formen och in i frysen i cirka 20 - 30 min. Koka ihop jordnötssmör, 100 gram smör och jordnötter och häll sedan över det på första lagret choklad, in sedan i frysen ungefär lika länge. Under tiden smälter du ytterligare 200 gram choklad och 50 gram smör och häller över det när jordnötssmeten stelnat. In sedan in frysen och låt det bli riktigt kallt (det klarade inte jag av), skär upp i små rutor och NJUUUUUT!

Förvara det sedan i kyl eller frys, smälter nämligen i rumstemperatur.

Blev nog rätt rörigt beskrivet, men jag tror ni hajjar.

Imorgon väntar jobb för mig. Härligt. Hoppas bara Frejsan väljer att sova bra i natt så man orkar med sig själv :-)

/E

6 kommentarer:

  1. Men fy så gott, ångrar att jag in på din blogg. Längtar tills jag ska börja med Lchf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh jag längtar för din skull, så mycket mumsigt du kommer få äta :-)

      Kramar

      Radera
  2. Åh det där tänkte jag testa idag, såg receptet härom dagen. Hoppas på att dom levererar så mkt som alla säger :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör dom, jag lover. Du kommer INTE bli besviken. Jag har typ snart ätit upp allt jag kirrade igår. Inte bra :-)

      Kram

      Radera
  3. Åh så gott det ser ut! Ta med till dopet.;) Anders skulle få veta imorn om vi kunde få bord när hans kompis kikade på den "hemliga" bordsbokningslistan. Men troligtvis finns det till sena sittningen.

    Ses imorn! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går inte, dom smälter jue :-) Dom är iaf sjukt goda, smakar lite som snickers.
      Oh det vore super trevligt och gå dit, men funkar inte det så går vi till något annat trevligt plejs. Ska bli mys och träffa er och pojkarna imorrn. Ses kl 13...

      Puss

      Radera