söndag 1 april 2012

...valnötsbröd enligt lchf

Som jag tidigare skrev så tycker jag det absolut svåraste med LCHF är frukosten. Men nu ser jag en mycket ljus framtid framför mig efter att ha ätit detta super goa bröd. Måste verkligen dela med mig utav receptet.

Sätt ugnen på 175 grader.

4 dl hela linfrön
2 matskedar fiber husk
2 tsk bakpulver
1 1/2 tesked salt

Mixa ihop detta till ett "mjöl". En blender är det perfekta redskapet till detta. När du fått ett fint "mjöl" häller du över det i en bunke. Tillsätt då 1 matsked brödkryddor och 4 dl valnötter, rör ihop. Tillsätt sedan 2,5 dl kesella och 6 st ägg (gärna ekologiska). Rör om!

Klä en brödform med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda på nedre delen av ugnen i 80 minuter. Sååå smarrigt bröd, jag avnjöt precis en macka med smör och ost.

Tack Malin för detta grymma recept. Har du några fler så slänga gärna ut de på bloggen :-)

M, du måste testa detta bröd. Jag tror du kommer älska det...

/E

8 kommentarer:

  1. vad är det för brödkryddor man ska ha i?

    /maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en påse som heter Brödkryddor från Santa Maria... Kram

      Radera
  2. Vem är Maria som skriver, finns det fler såna än jag på jorden?;) Mitt bröd står iaf i ugnen nu, ska bli kul att testa även fast jag inte kör riktigt lchf utan mer lc=lite mindre kolhydrater än vanligtvis.:)

    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äter du nå gottis? Jag håller på bli galen utan godis... Fredagsmys utan godis är rätt blä :-)

      Kramar

      Radera
    2. Ja på helgerna äter jag lite gottis såklart, kan inte hålla mig. Just därför jag enbart drar ner lite på kolhydraterna men inte äter så mycket mer fett och försöker tänka på att äta protein så som grannen förmanar.:) Så att det inte blir dubbelt av både mycket fett och kolhydrater, tror det kan va en fälla. Lite åt GI hållet kanske man kan kalla det, eller jag vet inte. Camilla-livsstilen. Vågen går neråt iaf så det funkar bra.:) Tycker att du är
      skitduktig som lyckas köra!

      Kram

      Radera
    3. Det har so far bara varit jobbigt med godis och fikabröd, det är ju min svaghet. Nåja... Har de senaste dagarna haft tokont i magen vilket kanske beror på det enorma fettintaget...?
      Skönt att det går neråt för dig. Här står det still still still, men det är alltid svårt att bli av med de två sista knubbkilona...

      Ta upp din blogg igen och ge mig träningstips via den, alla har ju inte en PT till granne :-) Kramar

      Radera
  3. Visst e det gottis :) kul att du gillade det! Jag har jobbat galet mkt på sistone så matinspirationen har inte direkt flödat! Men det kommer upp lite recept på bloggen i veckan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh trevligt, ser jag fram emot. Kram

      Radera