måndag 6 augusti 2012

...en dag i frejas liv


5.30 - 6.30 Freja vaknar, sedan hon lärde sig att ställa sig upp är det oftast så man finner henne när man kliver in på rummet. Hon är alltid glad och leendet är större än störst. När man sedan tar upp henne sprattlar hela hon av lycka.


6.30 - 7.00 En kort mysstund i soffan där lillan får sin välling. Tv:n visar så klart Bolibompa.


7.00 - 8.00 Leker en stund med alla sina grejer. Tröttnar efter drygt tjugo minuter och härjar sedan runt som en tok. Sliter ner böcker, ställer sig upp, knackar på fönstret, öppnar lådor ja hon är helt enkelt överallt. 


8.00 - 11.30 Jag går ut på en promenad med busungen i vagnen. Hon finner sällan ro i vagnen och det vill säga håller sig vaken hela promenaden. Väl hemma väntar mellis, oftast en frukt, Ellas eller en avokado och strax efter det är det sömn. Hon sover dryga timmen och när hon vaknar byts det blöja, borstas tänder, kläs på och till slut fylls magen med lunch. Idag fick hon torskrygg med blomkål som bästa Mattias lagade igår.


11.30 - 14.00 Bus hemma hos min kusin. Hennes fina dotter S gör allt för att underhålla Frejsan. Tar fram alla leksaker, pratar med henne och försöker till och med se en film med trollet :-) Freja härjar runt och kusinens vardagrum ser ut som ett mindre bombnedslag när vi lämnar dom.


14.00 - 16.30 Freja sover en kort stund till, max 30 minuter. Vaknar sedan och busar en stund. Sedan står favorit målet på schemat, dvs gröt med färska hallon. Hon mumsar som en tok och blir alltid lite ilsken när gröten är slut. 


16.30 - 17.30 Pappa dyker upp och busar med gosaken. Han är mycket roligare än mamma då han är stark och orkar kasta henne upp och ner i luften. Hon skrattar och skriker och mammahjärtat fylls med kärlek. 


17.30 - 19.30 Freja leker en stund på egen hand medan vi förbereder vår middag. Hennes favorit lek just nu är att plocka ur grejer ur väskor. Hon sitter med oss när vi äter middag och får smaka sånt som är okryddat, typ grönsaker, pasta eller potatis, ibland får hon något russin eller krok. Efter middagen leker vi en stund till sedan är det dags för nedvarvning. Mattias gör henne färdig för sömn och myser med henne i soffan, jag fixar iordning välling. Efter vällingen slocknar hon oftast i Mattias famn och tillsammans lägger vi henne i sängen, säger godnatt och klappar henne på kinden.

En vanlig dag hos oss.

/E

8 kommentarer:

  1. Råkade se att du sökte saker till dotterns 1 års kalas. Själv letade jag för ett tag sedan efter servetter till min dotters dop, då hittade jag denna: partytajm.se, mycket roligt där tyckte jag man kan söka tillbehör efter tema eller färg tex.
    /Häls. Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh super bra tips, har varit in och kikat och hittat massa bra. Tack för ditt tips. Kram

      Radera
  2. vad skönt att hon underhåller sig i vagnen i längre stunder. Vår tjej tycker inte alls det är kul och jag måste då parera in med hennes vila... hon sover enbart i vagnen på dagen. Men då hinner man ju inte med annat som man vill när de sover..;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe så det kan vara med dom små. Jag brukar säga att allt just nu är på Frejas villkor. Får se hur länge det håller i sig. Kram

      Radera
  3. Ååå hon är så söt och har alltid så fina kläder! Vart har du hittat den där supersöta turkosa tröjan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh tusen tack. Den turkosa tröjan kommer nog från Cubus eller kanske till och med HM, har tyvärr klippt bort lappen så vet inte helt säkert. Kram

      Radera
  4. Vilken härlig dag ni har haft:) Inte långt kvar tills lillan blir 1 år det går får fort tycker jag dem växer så man inte ens märker av snart är M 2 år helt otroligt:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, alla sa att det skulle gå fort men så här fort trodde jag inte. Gaaalet. Mår du ok? Känns det som att det snart är på gång? Kram

      Radera