söndag 19 augusti 2012

...fyra gånger elma





Härlig dag idag.

Vi är nyss hemkomna efter en lunch hos min familj. Mor och far var galna och hade lagat mat för ett helt fotbollslag, som vanligt var allt super gott. Vi tog också en promenad så lillan fick vila sina stora blå. Jag har i alla fall sett ut som ovan. Kjol, skjorta och converse.

Hörs snart igen...

/E

Update: Ni som har påbörjat någon form av diskussion under  detta inlägg i mitt kommentarsfält får gärna fortsätta den någon annanstans. Jag kommer inte publicera en enda kommentar mera.

9 kommentarer:

  1. Hej Elma, Först vill jag säga att du har en fin blogg, har följt den lite till o från, intressat att läsa hur du lever livet. Idag läste jag ovanstående inlägg som jag inte kan låta bli att kommentera.Idag är det faktiskt, som du med stor sannolighet vet, en väldigt viktigt högtid för folket från det landet som du kommer ifrån och säkert för din familj med. Vet ej varför, men jag kopplade din skrivning "Mor och far var galna och hade lagat mat för ett helt fotbollslag"...att det är just pga den högtiden dvs Bajram. Sitter faktiskt och funderar hur kan ngt "förSvenska" sig så som du och låter bli att i ngn form nämna om traditioner från det landet som både du och jag kommer ifrån? Bra att du följer alla landets (Sveriges) seder och traditioner för att du har bott här så länge, men samtidigt jätte tragiskt att du glömmer dig själv och var du kommer ifrån i det hela. Du har väl ingenting att skämmas över, att bli född som muslim är inget annat än att vara människa som alla andra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du Selma!

      Tack för din kommentar. Jag är väldigt stolt över att komma från Bosnien (det vill säga landet jag kommer från) och har aldrig någonsin skämts över det. Jag kommer från en väldigt liberal familj där religion aldrig spelat något större roll. Jag har alltid haft frihet att välja själv om jag vill tro på Koranen och har valt att inte göra det, jag tror inte på någon religion men respekterar alla som gör det. Jag är absolut försvenskad och det är inte heller något jag skäms över. Jag har aldrig glömt mig själv utan verkligen haft friheten att välja, till skillnad från många andra som kommer från landet jag kommer från. Hade jag velat tro på Jesus eller något annat hade mina föräldrar accepterat det. Att vi åt middag hos mina föräldrar just idag är inte heller något avvikande, det gör vi nämligen nästintill varje söndag. Det är tråkigt att du kommer med ett påstående då du inte alls känner mig. Man tusen tack för din åsikt.

      Kram/Elma

      Radera
  2. Hej!
    Är en blogg läsare som också följt din blogg ett tag nu.
    Och reagerar starkt kring vissa saker.
    Själv är jag också i blandäktenskap men skulle aldrig någonsin välja hans 100% och inget av mitt.
    Vilket fallet tycks vare om man i alla fall läser din blogg.
    Reagerar också att du säger att du inte är religiös men älskar julen gör du ju?
    Jag får inte ihop det :-S.
    Självklart skall fri vilja råda, och folk ska få välja hur dom själv vill, självklart.
    Men jag kan inte sluta fascineras över vissa saker.
    Själv är inte jag religiös, men då gäller det, lika för alla religioner.
    Firar jag inte ett, firar jag inte det andra (hans) heller.
    Om jag någon gång får barn, då ska barnet bli tvåspråkigt, det ska inte bara prata hans språk, osv osv.
    Även om jag är öppen för annat, så skulle jag aldrig någonsin ”strunta” i mitt egna, mitt ursprung.
    Som exempelvis, jag skulle personligen inte ha en blogg där jag bara lyfter fram det svenska, jag skulle även lyfta fram mitt hemlands traditioner osv.
    För det är ju ändå min grund. Det är det som format mig sedan födseln.
    Barnet skulle få ett neutralt namn, som passar in i båda föräldrars ursprung, osv.
    Personligen kommer jag från en anarkist familj där jag alltid fått göra vad jag vill och leva hur jag vill, men ”mitt” är fortfarande det som väger tyngst, oavsett om jag så lever i Sverige hundra år mer än jag levt i mitt hemland.
    Skulle jag aldrig som föregående talare sa ”försvenska” mig så pass.
    För då går man miste om enormt mycket värdefullt, ens barn också.
    Ha en fortsatt trevlig dag, alla läsare! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  3. Intressanta inlägg....du måste hålla med att tjejerna har rätt till en viss del :)!! Tur vi kan leva våra liv som vi vill :). Jag undrar bara hur man ska klara av att lära barnet två språk om bara en förälder pratar språket. Vi har fullt upp att lära de modersmålet och då är vi två som pratar det hemma. Barnen väljer iaf att prata på svenska det är deras lekspråk. Men jag håller med om traditionernas betydelse. Hur vi än försöker anpassa oss till det nya språket och kulturen så är ändå d innersta känslorna på modersmålet. Vilken språk svär du på när du är riktigt arg??? ;). Fortsätt så Elma det är därför vi läser din blogg...ha en bra dag / SR

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har jätte svårt att hålla med tjejerna, det dem skriver ovan är nästintill påhopp. Det man ser i min blogg är ju typ 2 procent av mitt liv så egentligen har de ovanstående inte en aning om hur jag tillsammans med min familj lever våra liv.

      Min familj tillsammans med min svenska man är väldigt måna om att ta vara på det traditioner som min familj har med sig från vårt hemland. Vi umgås med min familj nästintill varje dag och mina föräldrar pratar enbart bosniska med vår dotter (även jag med mina föräldrar när Mattias inte är närvarande). Så klart att det blir svårt för mig att lära Freja mitt modersmål, men vi gör så gott vi kan.

      Vilket språk jag svär på när jag är riktigt arg, hehe bra fråga faktiskt. Tror nog att det blir bosniska då "fula ord vokabuläret" är lite bättre där :-)

      Kul att du gillar att kika in här.

      Ha en fin dag du också.

      Radera
  4. Hej alla!
    Småbarn har lätt att klara av att lära sig upp till 4 olika språk.
    Det har bland annat forskning visat.
    Själv har jag och min man olika språk, och vårt barn har vi lärt 3 olika språk.
    Hon pratar mitt hemspråk, hans och svenska nu vid 5 års åldern.
    Hur man lär ett barn att vara flerspråkkig är exempelvis;
    Jag pratar med barnet bara mitt hemspråk (blandar aldrig in något annat), han prtara bara sitt språk (blandar aldrig in något annat), och på dagis får barnet lära sig och prata svenska (inget annat).
    Forskning säger att det är så man ska göra för att lära barnet att bli flerspråkigt.

    Det är inget svårt för barnet att hålla koll på upp till 4 olika språk, då dom är mycket formbara språkmässigt när dom är så små.
    Jag ser det som en mycket stor rikedom, att vårt barn, kan tre språk flytande och kommer kunna prata alla tre utan problem även vid vuxen ålder.

    Själv kom ja till Svrige vid 8 års åldern, men jag bryter fortfarande pytte lite när jag pratar svenska.
    Inte bara jag, så gör 90% av alla som kommer till Sverige och får lära sig Svenska efter att dom redan blivit ett par år.
    Så för att undvika barnet att bryta/inte behärska språket fullt ut, lär det då så fort det börjar prata.

    Jag tror mitt barn kommer bli mycket tacksammt för att jag och min man valt att lära det alla dessa språk från födseln.
    Eller så tidigt det nu gick.

    Personligen är inte jag emot blandäktenskap, är ju själv i ett.
    Men jag skulle aldrig bara fira jul eller nämna det i bloggen, "mitt barns första Jul" utan att även nämna "mitt barns första Bajram".
    Jag tycker det ska vara lika.
    Jag menar du skildrar ju även ditt barns liv i bloggen, varför plockar du systematiskt bort det muslimska eller det bosniska?
    Det är det som jag tror människot stör sig på.

    Du nämner Julen men inte Bajram, även om det är en liten procent av ditt liv som du pratar om i bloggen, så undrar man ju varför båda sidor inte visas.
    Liksom varför är Julen och Sverige så mycket finare än ditt egna?
    Varför är inte Bajram så vackert, så man inte skriver om det, du nämner aldrig Bajram, men adventen pratar du ju systematiskt om?
    Bajram nämns alrig, men Julen pratas det om flera veckor innan :-S.
    Trots att du säger du inte är religiös?

    Förstå mig rätt nu, men man kan inte låta bli att undra och ifrågasätta vad det är som gör att en människa kan "släppa" så mycket sitt egna och övergå till det "andra".
    Klart man funderar varför du tycker "det andra" är så mycket finare än "ditt", exempelvis Julen vs Bajram.
    Hade du inte tyckt det, hade du ju inte valt att lyfta fram Julen flera veckor innan, och struntat helt i att ens nämna Bajram.

    Jag tycker verkligen du har en jättefin blogg, och det är jättefint att du skriver om din dotter osv, kommer nog bli jätteroligt för henne och hon kommer vara tacksam när hon blir äldre, att hon har en "bok" om sitt liv, eller en liten del i alla fall.
    Så du ska nog inte ta det som att folk är emot dig (påhopp), men yttrenadefrihet råder ju (får man respektera), och som blogg läsare tycker jag man har rätt att ifrågasätta, din blogg är endå offentlig.
    Då får man lära sig att ta kritik, och inte vara löjlig som du skrev vid ett tidigare tillfälle att anonyma tar du inte seriöst, exempelvis.
    Bara löjligt tycker jag också, då du inte känner mig vilket namn jag än har "anonym", "anna", "elma" mm, det är inte så att någon attackerat dig, vi diskuterar bara.

    Det är det som också är roligt med bloggar, man får äran att lära känna (till en viss del) och komma i kontakt med människor man aldrig tidigare kanske skulle gjort.
    Och på det sättet får man också lära sig nya saker, få nya perspektiv på saker och ting.
    Bara roligt ju!
    Som nu jag lärde (kanske) er att småbarn kan lära sig upp till 4 språk, helt problemfritt flytande. Ingen svårtighet för dom.

    Därför peace till er alla! :-D

    SvaraRadera
  5. WTF??? Ha ha detta är ju pinsamt! Elma, bry dig inte ett dugg om dessa kommentarer! Att Elma är försvenskad är väl inget att ifrågasätta, klart hon är, hon bor i Sverige och har valt att ta seden dit hon kommer.
    Vaddå religiös för att man älskar julen?? Vem f..n är religiös för att den firar jul, ingen som jag känner i alla fall. Fattar nada...Har aldrig hört på maken för ett dumt resonemang, vilket århundrade lever ni i? Nästan varje svensk älskar julen och dess förberedelser och INGEN utav dessa blandar in någon form av idiotisk tro. Varför ska man förstöra julen med sådant? Hallå, vet ni vad som orsakar bråk?? Jo religion och pengar, ingen som vill syssla med sådant så håll dessa kommentarer för er själva.
    Återigen bry dig inte Elma, kör på du har en givande blogg =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skickar världens största KRAM till dig.

      Radera