torsdag 31 januari 2013

...om jag kunde ta det onda ifrån henne

Hej och varning för en massa text :-)

Lilla skatten har varit väldigt förkyld de senaste typ tre / fyra veckorna och hostan har verkligen varit bedrövlig, även febern har kommit och gått med ett jämt mellanrum.

Imorse när hon vakna var hon precis som vanligt, pigg glad och redo för bus. Mattias körde henne till förskolan och därifrån fick vi inga samtal. Jag plockade upp henne vid 14 och märkte att hon inte riktigt var sig själv. Vi hade planerat en fikadejt med mormor i hamnen så jag åkte dit. Freja forsatte att bete sig märkligt och gnällde väldigt mycket, jag tog då upp henne i min famn och hon somnade på fiket bland alla människor. Då blev jag orolig, det händer nämligen aldrig oavsett hur trött hon än är. Jag ringde Mattias och satte mig bums in i bilen för att åka hem. Kära mamma som alltid är världens bästa stöd följde så klart med.

Lilla fingret och det lilla plåstret.

Här hemma mätte vi tempen och den uppnådde hela 39,7 grader. Jag ringde sjukvårdsupplysningen och fick ingen hjälp, blev ombedd att ringa lite senare vilket jag så klart gjorde. Sköterskan under telefonsamtal nummer två var fenomenal och trots att vår familjeläkarmottagning hade stängt för dagen ordnade hon så att de kunde ta emot oss, en gullig sköterska väntade i dörren och en fantastisk läkare hjälpte oss på plats.

Han undersökte skatten som näst intill sov sig igenom stick i fingret. Det var värre för mamman. Han konstaterade ganska så snabbt att vår lilla älskling hade fått en öroninflammation, han konstaterade också att hon hade inflammation i luftvägarna vilket medförde hosta och tung andning.

Nu har vi fått all medicin som ska göra skatten pigg och kry igen. Att se henne så svag gör så ont i mammahjärtat och tårarna är så nära hela hela tiden. 


Eftermiddagen har i alla fall spenderats i soffan med så klart Barbapapa och Pippi. Hon har fått i sig lite mat, och lite medicin, väldigt knepigt att få i henne medicin när hon direkt spottar ut det. Nu sover hon i alla fall och vi hoppas att hon redan imorgon är mycket piggare.

Jag har massor inplanerat imorgon och bästa pappan i världen är hemma och tar hand om Freja. För någon månad sedan bokade Mattias in mig på en halvdag på spa, och imorgon ska jag dit. Känns sådär men tyvärr är det lite för sent att avboka nu, sedan ska jag iväg på en till grej som jag snart får dela med mig av.

Hörs senare...

/E

8 kommentarer:

  1. Jag vet hur det är Elma, det med att det gör ont i hjärtat när dem är sjuka..Hoppas Freja snart blir frisk:) Ge henne en stor kram från oss...Ta hand om er

    SvaraRadera
  2. Ett tips från mig är att blanda ut medicinen med lite juice, den tar bort mycket av smak och konsistens på penicillinet. Mina monster gillar inte medicin något vidare de heller men uppblandat med lite juice går det nästan alltid ned.
    Krya på dig Freja!

    SvaraRadera
  3. Den där andra grejen som du snart ska dela med dej av! Hihi har liiiite aningar. Är det en graviditet på väg?? Eller är jag kanske helt ute och cyklar!!??? Spännande vad nu än är.
    Ha en fin dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej nej nej, ingen bebis på G här inte :-)
      Kramar

      Radera
    2. Haha okej!
      Ska bli kul att se bilderna sen! Och vart det ska publiceras.
      Du såg ju himla fin ut!!!;)
      Kram!!

      Radera
  4. Lilla lilla fina Freja. Synd om fröken! Hoppas att hon blir bra snart!!!! Massor av kryapåkramar
    Kram

    SvaraRadera
  5. Nu va det länge sedan jag kikade in här! Ååå stackars lilla
    Skatten! <3
    Men skön att hon har blivit piggare!
    Kram från Malin och Minelle!

    SvaraRadera
  6. Tack för alla era krya på er hälsningar, skatten mår nu mycket bättre. Inte helt återställd men snart så. Kram

    SvaraRadera